Osobně o sobě

Recenze: Bohatý táta, chudý táta od Roberta Kiyosakiho

Bohatý americký investor Robert Kiyosaki, své jmění vybudoval z nuly. Dokázal to díky otci svého kamaráda z dětství. Ten oba chlapce už od útlého věku učil, jak se stát bohatým. Prozradil jim, co bohatí učí svoje děti a chudí a střední vrstvy ne. Dal jim tak do ruky klíč k bohatství. O knize Bohatý táta, chudý táta se v poslední době hodně mluví a když se ke mně dostala z několika mých oblíbených zdrojů, rozhodla jsem se jí zkusit a zjistit jaká moudra v sobě ukrývá nebo jestli jde jen o nafouknutou bublinu.

Knihu nedáte z ruky!

Bohatý táta, chudý táta je neskutečně čtivě napsaná. Autor čtenáře nenápadně vtahuje do příběhu svého dětství a životů svého bohatého i chudého táty. Postupně se propadnete do příběhu a ani si neuvědomíte, že čtete naučnou  literaturu a rozšiřujete si své základní finanční vzdělání. Ale přesně to se děje. Na jednoduchých příkladech autor vysvětlí, jak se coby devítiletý kluk začal učit chápat základy ekonomie, obchodu, investování a podnikání. Je to tak jednoduché, že to pochopí každý.

Jste bohatí pokud váš pasivní příjem pokryje vaše výdaje

Základem všeho je pasivní příjem. Robert Kiyosaki vám na svém životním příběhu ukazuje, jak začít takový pasivní příjem budovat. Klíčem je nekupovat pasiva, ale kupovat aktiva. Pasiva vám peníze z peněženky vytahují, kdežto aktiva tam peníze přináší.

Investiční aktiva jsou například P2P půjčky, akcie, nemovitosti, kryptoměny, obligace, investiční fondy, dluhopisy.… Možností je spousta. Liší se však výší zisku, který vám přináší a mírou nebezpečí, že o své peníze přijdete.

Škola vychovává otroky

Robert Kiyosaki ve své knize často kritizuje klasické školní vzdělávání, kde zcela chybí výchova k finanční gramotnosti a já s ním naprosto souhlasím. Školy dnes vychovávají zaměstnance, kteří se poté, co vylezou ze školy stávají otroky. Figurky uvězněné v “krysím závodě”. Krysím závodem autor myslí bezvýchodnou situaci, do které se člověk ve chvíli, kdy má tak vysoké každoměsíční náklady, že už do práce chodit musí. Častý spouštěč je například hypotéka. Ve chvíli, kdy si vezmete hypotéku a splácíte měsíčně třeba 10 000 Kč jste se chytili. Už nemůžete přestat pracovat. Nemůžete z toho kolotoče odejít, dát si pauzu, přehodnotit to a začít znovu a jinak. Ne, máte smůlu, protože v každém měsíci vás čeká další splátka. A do toho musíte dům udržovat, opravovat a další a další peníze tečou pryč. A vy každý den, ať chcete nebo ne musíte zpátky do práce vydělávat na majitele firem, stát a další, protože všechny ty živíte.
Kiosaki vám napoví, jak z toho ven. Bude učit vás, jak nebýt zaměstnancem, ale zaměstnavatelem.

Změnila jsem svůj přístup

Kniha Bohatý táta, chudý táta mě opravdu zaujala. Některé rady při přišly naprosto banální a šokovalo mě, že by je někdo mohl neznat. Na druhou stranu některé byly opravdu zamyšlení hodné a sama jsem do určité míry přehodnotila svůj přístup k financím a rozhodla jsem se některé z principů knihy zkusit. Peníze mě vždycky bavily a zkusím, kam mě Robert Kiyosaki se svou  knihou dovede.

Co dalšího jsem ohledně investic ve vodách internetu vypátrala napíšu další články. Zkuste to taky a nebo se jen bavte, při sledování mých pokusů. Je to na vás 🙂

Pokud víte o někom, kdo je s financemi na štíru a neví, jak z toho ven, pořiďte mu knihu Bohatý táta, chudý táta , nebo mu sdílejte tenhle článek. Nebo mu poraďte investiční platformu Fondee, na které mu peníze zhodnotí odborníci.  Snad ho to pošoupne správným směrem ke svobodě.