Recenze Láska po francouzsku

Ke knížce Láska po francouzsku jsem se dostala celkem náhodou, ale její příchod jsem očekávala s velkými obavami. Co mě to v porozchodové depresi sakra napadalo recenzovat zamilovanou knížku, to toho nemám dost už takhle? Musím si ještě přidávat?! Po pár stránkách knihy jsem se ale uklidnila, rozchodová situace hlavní hrdinky neměla s mojí nic společného. Její ex-přítel ji podváděl, využíval a jak ona sama říká „byl to zmrd.“

Na knize byly velice povedené popisy, které autorka dokázala podat neuvěřitelně sugestivně. Popis Lizina domu a jeho atmosféry ve mně vyvolala touhu jet k babičce. Říct jí co všechno se v mém životě děje, zavřít se u ní v ložnici, brečet a nechat se hýčkat a konejšit a litovat co to půjde… Něco podobného by ostatně ráda udělal i hlavní hrdinka knihy. Jenže její vrba milovaná teta Liz zemřela a jí po ní zůstal jen domek ve Fracii. Když Gina ke kopačkám obdržela ještě výpověď v práci uvědomí si, že nastal čas změnit působiště urovnat si vše v hlavě a rozhodnout se co fál. Pronajme tedy byt v Anglii a na čas se rozhodně odjet do Francie, kde se chce připravovat na získání zkoušek Master of wine, které ji vyšvihnou mezi největší špičky oboru.

Změna prostředí, čerstvý vzduch a přísun vína sice způsobí, že Liz začíná získávat zase kontrolu nad svým životem, ale změna má jen krátkého trvání. V momentě, kdy jí zkříží cestu Cédric syn nejlepší tetiny přítelkyně a ženatý otec dvou malých dětí, má Liz rázem po klidu. Ze všech sil se snaží jejich vzájemnou náklonnost potlačit, ale sympatický Francouz se smutným pohledem jí stále nejde z hlavy… A když se do toho přidá ještě šokující rodinné tajemství, které Gina odhalí a které měla celý život před očima, je zaručeno, že se při čtení se rozhodně nudit nebudete.

Na knize se mi ze všeho nejvíc líbilo, jak citlivě byla napsaná. Nechtěla jsem číst, nic o dravé vášnivé lásce, kde se oba dva aktéři zmítají v emocích, při kterých se trhá oblečení, ničí nádobí a bourají domy… A toho jsem se naštěstí v Lásce po Francouzsku nedočkala. Z knihy na mě sálal stejný pocit jako z obálky. Pohoda, klid, naděje a touha po nalezení vnitřního míru a trocha smutku, opuštěnosti a nostalgie.

Gina i Cédric jsou oba dva zranění a nejdříve se musí každý ze svých ran vzpamatovat, než se dá uvažovat, že by mohli být spolu. A tak to podle mě funguje i v životě. Nemá cenu vyrážet klín klínem a zlomené srdce léčit tím, že sbalíte prvního blbce, který Vám přejde přes cestu. Vím, jak je těžké se udržet a nepoddat se té touze být s někým kdo tvrdí, že jste nejúžasnější osoba na světě, a kam šlápnete, že vyráží kytky, ale jsou to jen kecy, pozlátko, které Vás má dostat. Věřím, že tohle v životě funguje stejně jako v knihách. A že za svou trpělivost a naději budu odměněna stejně jako hlavní hrdinka, jenže já na rozdíl od ní, bohužel netuším, co vlastně chci…

Kniha má celkem 224 stran což z ní ideálního společníka až bude chtít příjemně strávit odpoledne a přenést se do slunce zalité Francie, kde se všude vznáší vůně vína a lahodná chuť sýrů. Kniha příjemně ubíhá a díky um její autorky Fiony Valpy se nebudete ani na okamžik.

Knížku můžu doporučit, protože stejně jako autorka si myslím, že někdy je nejlepší prostě utéct (což je  mimochodem i důvod, proč trčím v Brně…). Nakladatelství připravuje i druhý díl Vánoce po francouzsku a já už se docela těším až si jej přečtu, ačkoliv by mě docela zajímalo, o čem bude, protože podle mě je Ginin příběh uzavřen.

65%

Za poskytnutí knihy k recenzi, děkuji nakladatelství Baronet.