Recenze

Recenze Jana Eyrová (audiokniha)

Jméno Jany Eyrové, postavy, kterou před téměř 200 lety stvořila autorka Charlotte Brontëová, zná dneska většina lidí. Méně z nich, ale zná příběh, který je s Janou Eyrovou spojený….

Bez názvuPoprvé se s Janou setkáváme coby s malým osiřelým děvčátkem, které žije u manželky svého strýce, kde ji trápí nejen teta, ale především její zlomyslný syn a dcera. Postupně se situace vyostřuje a tak je Jana odeslána do školy resp. dobročinného ústavu pro mladé dámy. Janin start zde není nejšťastnější vlivem tetiných pomluv, ale brzy se Janě podaří prokázat, že na nich není nic pravdy. Stráví zde spokojených osm let, poté se rozhodne odejít a stane se vychovatelkou malé Adélky. Zde se setkává s jejím opatrovníkem, nerudným panem Rochesterem.

Rochester a Jana Eyrová si se začátku dvakrát nesednou. Postupně, jak se více poznávají, si k sobě svým způsobem nacházejí cestu. Vzájemné poznávání přeruší požár, který vzplane v rochesterově sídle a který se Jane podaří uhasit a zachránit spícímu Rochesterovi život. Jeho reakce na požár je ale velice podivná. Zakáže Janě odejít z pokoje a sám se vydá do „tajemného“ druhého patra, odkud Jana občas slýchává šílený, démonický smích, který ale, jak se zdá, nikdo jiný neslyší.

Po návratu má k Janě Rochester podivnou promluvu, která způsobí, že se v Janě začnou probouzet k Rochesterovi city, ale zatímco Jana si začne uvědomovat, že Rochestera miluje, on na 14 dní odjíždí a když se vrací přiváží sebou společnost a svého osobního hosta slečnu Ingremovou, která přijíždí po jeho boku. Když Janě po čase navrhne Rochester nové místo, aby „nepřekážela“ jeho budoucí ženě, rupnou Janě nervy a všechno na něj vykřičí. Rochesterova reakce je ale více než překvapivá…

Ale není to jediné překvapení, kterého se Jana dočká. Ještě je třeba odhalit původ oněch šílených démonických zvuků, které se občas domem rozléhají… Ale odhalení záhady sebou přinese prudký zvrat a nakonec i tragédii, která prověří charakter všech zúčastněných.

Hodnocení: Příběh jako takový nemá cenu asi ani hodnotit. Je starý dvě stovky let a pořád je čtený, známý, dočkává se znovuvydávání a nyní i audio zpracování, což aby se nestalo, kdyby se nejednalo o hodnotný příběh, který má stále co nabídnout.  Láska Jany a pana Rochestera není podána, moderním stylem dnešních young adults knih nebo červené knihovny, nejedná se o prudké vzplanutí vášně, ke kterému se později přidají city. Ne!

Jana a pan Rochester začínají vztah na vzájemné úctě, netuší proč, ale cosi je k sobě táhne. Nemá to příliš logiku a vztah jako takový je dopředu odsouzen k záhubě, přesto se tomu nedokážou vzepřít, protože mají pocit, že to tak má být a tak se dál snaží o nemožné. (A já dokážu nemožné tím, když jejich vztah nebudu přirovnávat k ničemu z mého osobního života)

Rochester a Jana se milují a žádná překážka pro ně není dost vysoká nebo nepřekonatelná. Neexistuje nic, co by je zastavilo, protože vědí, že k sobě patří a že jsou jeden…

V hodnocení bych se chtěla věnovat, především tomu, jak perfektně to Gabriela Vránová namluvila. Projev působí naprosto přirozeně a je neuvěřitelné, že ačkoliv vše mluvil jen jeden člověk, každé postavě se Vránové podařilo udělit jinou „osobnost“.

Naprosto věřím Janě její mladické odhodlání, zarputilost i víru ve spravedlnost a lepší zítřky.

Audioknihu Jana Eyrová namluvenou Gabrielou Vránovou můžu všem vřele doporučit. Osobně poslouchám audioknihy jen před spaním, během dne nikdy, ale Janě Eyrové jsem nedokázala dát pokoj ani přes den a knihu jsem tak měla velmi brzo „přeposlouchanou“. Ale je pravda, že netrvala příliš dlouho 4 hodiny a 24 minut.

Kniha v tištěném vydání má cca 300 stan což mi přijde celkem odpovídající. Musím zdůraznit, že audiokniha je nezkrácená, protože já ty zkrácené oškubané verze nesnáším a nikdy bych je neposlouchala, protože to dílo, už není plnohodnotné, ale zmrzačené. Navíc, kdo rozhoduje o tom, která postava a který děj se má vynechat. Kdo si jen tak sedne a řekne, že tohle není pro čtenáře důležité? Kdo je ta osoba, co si myslí, že má patent na rozum?! Pro každého čtenáře je přece důležité něco jiného a o tom to přece všechno je!

Pokud tedy hledáte hodnotný a kvalitně namluvený příběh, plný citů, napětí a odhodlání, je Jana Eyrová perfektní volbou.

Na závěr ještě připojuji ukázku Jany Eyrové od jiné interpretky, abyste viděli ten rozdíl a abych dokázala, že nekecám, když interpretaci Gabriely Vránové tak vynáším.

V této ukázce na mě interpretka působí dojmem, že každou chvíli usne a celá kniha, kterou namlouvá se jí nijak zvlášť netýká.