RC Recenze: Myšlení rychlé a pomalé

Autor: Daniel Kahneman
Vydáno: 2012
Nakladatelství: Jan Melvil Publishing, s.r.o.
Počet stran: 544
Žánr: populárně naučný
Doporučený věk: bez omezení

Daniel Kahneman, nositel Nobelovy ceny za ekonomii, patří k jedněm z nejinspirativnějích myslitelů současnosti. Jeho „pop-science“ kniha o tom, jak se my lidé v různých situacích rozhodujeme, je jakýmsi vyzyvatelem pro tradičně uznávané modely rozhodování a také vlastně i příručkou.
Kahneman své myšlenky dlouho uplatňoval na polích ekonomie, medicíny a politiky, ale teprve nyní je skloubil do jedinečné knihy.
Autor nás v průlomové práci, kterou Nassim Taleb označuje za stejně významné dílo, jakým byl kdysi Freudův „Výklad snů“, seznamuje se dvěma systémy, které řídí to, o čem přemýšlíme. Označuje je prostě: „Systém 1“ a „Systém 2“.
Systém 1 je intuitivní, rychlý, emocionální, Systém 2 je pomalý, váhavý, logický. Jejich rozpoznání přináší překvapivé důsledky a myšlenky pro naše myšlení i chování. Kahneman nás vtahuje do dialogu o tom, jak myslíme, a naznačuje, kde můžeme, a kde naopak v žádném případě nesmíme věřit intuici. Přináší různé techniky, které nám pomůžou se obrnit proti mentálním omylům. Kniha Thinking, Fast and Slow změní způsob, jakým přemýšlíme o myšlení.

Autorka – Daneil Kahneman: Nositel Nobelovy ceny za ekonomii, profesor psychologie na Princetonské univerzitě se narodil roku 1934 v Tel Avivu. Patří mezi nejoriginálnější a nezajímavější myslitele současnosti. Jeho myšlenky ovlivňují obory lékařství, ekonomie i politiky. Jeho kniha Myšlení rychlé a pomalé je označována za stejně přelomovou, jako byl ve své době Freudův Výklad snů.
Hodnocení obálky:Jednoduchá bílá obálka s výrazným nadpisem, zpestřená žlutou tužkou, mě zaujala svou jednoduchostí. Působí na mě solidně a pěkně, takže jí dávám 4/5.
Obsah: Mysl, myšlení, uvažování… to jen zlomek toho čím se tato pozoruhodná kniha zabývá. Zajímavým a přelomovým způsobem se poučíte o například i o iluzích a mentálních pastech. Pro lepší pochopení jsou v knize uvedeny i příklady, ty jsou pro větší přehlednost psány jiným typem písma. Kniha je rozdělena do pěti hlavních kapitol (Dva systémy, Heuristiky a zkreslení, Přehnaná sebedůvěra. Volby a Dvě já v nás.) Posledních 100 stran v knize tvoří dodatky, odkazy, poznámky a přehledný rejstřík.
Hodnocení: Na knížce si nejvíce cením toho, že i když se jedná o naučnou publikaci, nejsou zde kilometr dlouhá souvětí, jak je běžně známe z podobných knih. Upřímně neznám nic odpornějšího než když před dočtením věty zapomenete, jak vlastně začínala. Hodně zajímavé mi přijde i téma, kterým se kniha zabývá. Krok za krokem nás provede naší myslí. Ukazuje na příkladech, kdy lidé, když musí volit mezi dvě možnostmi si vyberou tu, kterou zvolili a co ve své volbě opominuli. Vysvětluje nám, jak uvažujeme, v čem děláme chyby a nad čím bychom se měli více zamyslet.
Když jsem knížku četla, nemohla jsem se ubránit vzpomínkám na dobu, kdy jsem se připravovala na přijímací zkoušky na Masarykovu univerzitu a na její, tolik obávané TSP a na svojí neschopnost analyticky myslet, obracet výroky a podobně. Kdybych znala tuto knihu, která vysvětluje a ukazuje, jak v některých situacích uvažovat, měla bych to v té době o dost snažší…

+

• Kniha se zabývá velmi zajímavým tématem

• Občas mi obsah přišel příliš složitý
Závěr: Tuto knížku bych doporučovala především lidem, kteří se o téma mysli a přemýšlení zajímají, Je to poměrně sympaticky napsaná, ale zároveň dost těžká ke čtení, nicméně ještě pořád se dá číst. Jak dokazuje více než padesát stránek odkazů vzadu v knize, rozhodně se nejedná o čtení na dobrou noc, ale o takřka vědecké pojednání na které je potřeba se při čteníí soustředit.
Pokud se ale chcete pokud možno srozumitelnou cestou dozvědět něco o tom, jak myslíme a jak bychom měli myslet, jen těžko byste hledali lepší knihu. Myslím si, že dílo by určitě ocenili i studenti, protože oni mají celý život před sebou, a když se naučí uvažovat správným směrem, může jim to celý život změnit.
75 %
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji knihkupectví Martinus.
Zdroj anotace: knihkupectví Martinus.