RC Recenze: Holka

Autor: Angelika Klüssendorfová
Vydáno: 2012
Nakladatelství: Mladá Fronta
Počet stran: 146
Žánr: psychologický román
Doporučený věk: od 12 let

Na začátku románu stojí dvanáctiletá holka u okna a hází po lidech na ulici výkaly. Její matka ji i s bratrem před šesti dny zamkla v bytě a záchod je v mezipatře. Otec pije, matka děti nesnáší a když si udělá potrat pletacími jehlicemi doma v kuchyni, dcera ji jednou provždy zavrhne. Stud je lepší než nuda, říká si holka, a rozhodne se vzít život do vlastních rukou: je ostrá na lidi kolem sebe, krade a až když ji zavřou do pasťáku, začíná žít svůj vlastní život…

Autor – Angelika Klüssendorfová: Narodila se roku 1958 v Německu. Žila v Leipzigu, poté v západním Německu a dnes žije v Berlíně. Pracuje pro divadlo a napsala 3 romány a další knihy.
Hodnocení obálky:Obálka je celkem obyčejná a nijak zvlášť zajímavá. Prostě standardní obrázek na knihu o holce, která nenadchne ani neurazí. Ale protože mi tam chybí nějaký nápad, dávám 1/5.
Obsah: Holka, žije se svou hysterickou, sobeckou matkou. Má na starosti svého mladšího bratra a oba jsou hromosvodem matčiných neustálých špatných nálad. Život holky je plný konfliktů, protože díky nulové výchově a matčinu špatnému příkladu se nedokáže začlenit do společnosti. Když matčino bití už nemůže vydržet, pokusí se o útěk a opouští i svého čím dál více nervově labilního bratra. Ale ať už se postupem času Holka nachází kdekoliv, stále ze společnosti vyčnívá a nikde nenachází pochopení a domov.
Hodnocení: Uff! Tak tohle bylo něco. Celá knížka byla strašně depresivní a místy tak hrozně odhalující až jsem se při čtení styděla. Upřímně moc nechápu, čeho tím autorka chtěla dosáhnout, chybí mu tu nějaký závěr, v nouzi žila, v nouzi pošla, nebo i přes těžké dětství dokázala svůj život změnit apod.
Každopádně je život Holky (ani se nedozvíme její jméno) velice těžký a krutý a já jí podobné lidi považuji v podstatě za zvířata, možná je to kruté, ale je to tak. Protože oni jednají na základě pudů a nutkání. Naprosto přehlížejí jakékoliv normy, pravidla apod. Z velké části za to samozřejmě nemůže, protože je kopií prostředí, ze kterého vzešla, ale ve školním věku už na ní působí i jiné prostředí, takže v zásadě dokáže rozlišit mezi dobrým a špatným. Přesto dělá špatné věci, i když ví, že jsou špatné a pak si připadá o to horší.

+

• Zobrazuje hořkou skutečnost, protože takovéhkle příběhy jsou skutečné.

• Na můj vkus strašně moc depresivní.
Závěr: Upřímně, tahle knížka mi moc nesedla. Nemám tento typ četby ráda, a i když asi knížka obsahuje nějaké sdělení, tak šlo mimo mě. Když jsem si porovnala anotaci a příběh, zdálo se mi, jako bych četla úplně jinou knihu, takže to opravdu asi bude o mém nepochopení. Nicméně kdybych si knížku nepřečetla, přišla bych pouze o 2-3 pronerované hodiny, takže žádná ztráta. Nicméně pokud se vám psychologické romány líbí, tak směle do čtení, protože tohle bylo vážně psycho a správní čtenáři tohoto žánru budou bezpochyby nadšení.
40 %
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji nakladatelství Mladá Fronta.
Zdroj anotace: nakladatelství Mladá Fornta.