RC Recenze: Gwendelina

Kniha: Gwendelina
Autor: Jane Ashford
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 344
Žánr: romantika
Doporučený věk: od 12 let

Gwendelina se po tragické smrti svých rodičů ocitá ve velmi těžké situaci. Po rodičích jí zůstaly jen dluhy, takže bude muset brzy opustit i svůj domov. Nemá žádné příbuzné ani přátele, není připravena na samostatný život. V okamžiku největšího zoufalství a beznaděje se objeví vysoký, elegantní, poněkud arogantní muž, hrabě St. Audley, který se přijel postarat o osiřelé dítě a s překvapením zjistí, že se jedná o osmnáctiletou dívku. Jménem skupiny přátel jí nabídne pomoc. Zdá se, že Gwendelima měla štěstí. Je zabezpečená, získá přátele, je uvedena do společnosti, a tak by ráda svým dobrodincům poděkovala, ale kdo to je? Narazí na nepochopitelné mlčení, proto se pustí do pátrání. Než zjistí pravdu, zažije únos, vyhrožování smrtí, je donucena se provdat. Teprve potom se ukáže, kdo je její anděl strážný.

Autorka – Jane Ashford: Jane Ashford je autorkou dvaceti romantických románů z historie i ze současnosti, které byly publikovány v mnoha zemích Evropy a v USA.
Narodila se v malém městečku v Ohiu a žije střídavě v New Yorku, Bostonu a Los Angeles. Získala titul Ph.D. a doufala, že se bude živit jako profesorka angličtiny. Nakonec se však rozhodla věnovat pouze psaní. Procestovala Anglii a Evropu a oslněna třpytivým prostředím
a vtipným jazykem regentské Anglie, začala v roce 1980 psát tzv. „regentské romance“, celkem jich vytvořila čtrnáct. Jedná se o podžánr romantických novel z období regentství z počátku 19. století (1811-1820), s vlastní zápletkou a stylistickými pravidly, která vycházejí z prací Jane Austenové a Georgette Heyerové a z románového žánru známého jako „romány slušného chování“ (např. Elizabeth Gaskellová). Reflektují autorčinu oblibu složitého anglického jazyka té doby a základem je vždy milostný příběh.
Hodnocení obálky: Obálka se mi opravdu líbila. Sice nijak zvláště nesouvisí s dějem knihy, ale ta fialová barva je naprosto dokonalá. Líbí se mi ten její nádech tajemna i to jak skvěle ladí s postavami a vějířem. Dávám 4/5.
Obsah: Hloupá, hlavní hrdinka je po smrti rodičů, které takřka neznala vytržena z bubliny ve které žila a musí se konfrontovat s krutým světem. Rodiče všechno jmění prohráli v hazardu a tak je milá Gwendolin na dlažbě a díky svému zanedbanému vzdělání prostě není schopna se uživit. V momentě, kdy se hrdinka trápí svou budoucností a pravopisem se zjeví hrabě St. Audley. Sice si moc do oka nepadnou, ale nakonec začne Gwendelina bydlet u jeho matky s tím, že jí přátelé jejích rodičů poskytnou hmotnou pomoc. Jak se postupně Gwendelina začleňuje do společnosti zjišťuje, že její rodiče nikdo rád neměl a i s její prostoduchostí začne tušit nějakou záhadu a dá se do pátrání…
Hodnocení:V červené knihovně často narážíme na hrdinky, které čtou gotické romány a smějí se jejich pitomým hrdinům. Směle říkám, že tato kniha by byla dokonalým gotickým románem. Hlavní hrdinka je sice krásná, ale na druhou stranu, je dutá jako bambus. Opravdu, takhle hloupou hlavní hrdinku jsem snad ještě nezažila!
„Jste bídák,“ vyštěkla Gwendelina a odvrátila se od něj. „Ale já se od vás nějak dostanu.“
Nelíbila se mi hlavní hrdinka a při čtení jsem si občas myslela, že si ze mě autorka dělá legraci. Překvapivě se mi nelíbil ani lord Merryn. Já mám ráda energetické a „chlapácké“ hlavní hrdiny, kteří „ošéfují“ celý děj a jsou občas ochotní zapomenout na gentlemanské chování. Naopak lord Merryn mi přijde studený, jak psí čumák a závěr knihy je jednoduše směšný…

+

• Problémy hlavní hrdinky a postava Lillian

• Hlavní hrdinka je neskutečně nesympatická
Závěr: Ačkoliv je hlavní hrdinka neskutečná slepice, knihu jsem četla s poměrně velkým potěšením. Neskutečně jsem totiž Gwendelin přála každý malér, do kterého se dostala. Nekonečně jsem se kochala její hloupostí, naivitou, prostotou… prostě tupostí. Knížku rozhodně doporučuji všem čtenářkám, které zrovna mají pifku na nějakou „blbou blondýnu“ ty si čtení opravdu vychutnají.
45 %
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji nakladatelství Baronet.
Zdroj anotace a informací o autorce: nakladatelství Baronet..