RC Recenze: Čestný muž

Kniha: Čestný muž
Autor: Jane Ashford
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 296
Žánr: romantika
Doporučený věk: od 12 let

Eliot si je vědom své povinnosti – a ožení se s Laurou. Co jiného také může čestný muž udělat poté, co je za dramatických okolností nucen strávit několik dní v hostinci sám se svobodnou dívkou bez gardedámy. Skutečnost, že se jedná o krásnou jemnou dívku odpovídajícího původu, s majetkem i patřičným vzděláním, mu ten čestný čin usnadňuje. Ale mladá nevěsta není spokojena s tak chabým základem pro manželství a začne se bouřit. Z nezkušenosti se brzy dostane do potíží a společnost s napětím očekává, jak se zachová její manžel. Tentokrát však čest ustoupí stranou a Eliot naslouchá pouze svému srdci.

Autorka – Jane Ashford: Jane Ashford je autorkou dvaceti romantických románů z historie i ze současnosti, které byly publikovány v mnoha zemích Evropy a v USA.
Narodila se v malém městečku v Ohiu a žije střídavě v New Yorku, Bostonu a Los Angeles. Získala titul Ph.D. a doufala, že se bude živit jako profesorka angličtiny. Nakonec se však rozhodla věnovat pouze psaní. Procestovala Anglii a Evropu a oslněna třpytivým prostředím
a vtipným jazykem regentské Anglie, začala v roce 1980 psát tzv. „regentské romance“, celkem jich vytvořila čtrnáct. Jedná se o podžánr romantických novel z období regentství z počátku 19. století (1811-1820), s vlastní zápletkou a stylistickými pravidly, která vycházejí z prací Jane Austenové a Georgette Heyerové a z románového žánru známého jako „romány slušného chování“ (např. Elizabeth Gaskellová). Reflektují autorčinu oblibu složitého anglického jazyka té doby a základem je vždy milostný příběh.
Hodnocení obálky: Obálka se mi líbí. Je tmavě modrá, což je moje oblíbená barva a přední stranu zabírá hlavní hrdinka s hrdinou. Velmi se mi líbí, že hrdinka má modré šaty, které odpovídají barvě obálky. Příjemný kontrast k modré pak tvoří růžové růže a světlá stavba v pozadí. Obálka se mi líbí a uděluji jí 3/5.
Obsah: Eliot a Laura jsou okolnostmi, resp. Lauřinými tetičkami nuceni se vzít. A tak naivní, naprosto nezkušená Laura společně s mladší sestrou dorazí do Londýna. Ze začátku se zdá, že by manželství mohlo i fungovat, ale pak si Laura uvědomí, že se k ní její manžel chová jako k děcku a vzbouří se. Netrvá dlouho a dostane se do potíží. Nyní se musí Eliot rozhodnou, zda svou ženu zachrání a ujasnit si, co k ní cítí.
Hodnocení: Jane Ashford stvořila další, neskutečně pitomou, hrdinku. Je pravda, že jí nemůžeme označit za pitomější, než byla Gwendelina, ale i tak je opravdu hodně, hodně hloupá. Ostatně asi celá kniha stěží dosahuje na průměr. K autorce bych měla hned několik výtek, počínaje místy podivnou volbou slov a konče nepozornou modernizací. Například na straně 141 si hrdinka musela vymyslet alergii na prach. Alergii??? Nemám slov.
Navíc ten podivný vztah Laury a Eliota. Prakticky celou knihu spolu nepromluví víc než pár slov a do toho počítám i pozdravy a přesto najednou v půlce knihy zjistí, že se milují. Kde se tam ten vztah vzal?!

+

• Sestra hlavní hrdiny Clarissa mi byla docela sympatická.

• Hlavní hrdina, zápletka, autorčin styl psaní…
Závěr: Kniha mi přijde stejně hloupá, jako autorčino předchozí dílo Gwendelina a stejně jako předešlá kniha se mi nelíbí. Nicméně pokud se čtenářkám Gwendelina líbila, budou nadšené, protože Čestný muž je velmi podobný. Knihu bych rovněž doporučila fanynkám Barbary Cartland, protože mi ji styl Jane Asfhfort velmi připomíná. Já B. Cartland v oblibě nemám a s Čestným mužem jsem skončila i Jane Ashfort. Nicméně i přesto, že mi se kniha nelíbila, jsem si jistá, že své čtenářky si najde.
45 %
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji nakladatelství Baronet.
Zdroj anotace a informací o autorce: nakladatelství Baronet.