5 vlastností dobrého vyučujícího

Jaký by měl být člověk, který přednáší?

duV první řadě by určitě měl mít o daném tématu dostatečné vědomosti, ale jeho druhá, neméně důležitá vlastnost je, aby uměl přednášet. Pak by měl mít dost velké sebevědomí, aby dokázal vylézt před studenty a nepůsobit, že každou chvíli uteče a neméně podstatná, přesto nevynechatelná, věc je vzhled. Člověk, který před studenty vyleze ve staromódních papučích a důchodcovské vestičce, ačkoliv mu není ani čtyřicet si respekt prostě nevydobude, ani kdyby se přerazil. Příjemné také je, když má vyučující alespoň minimální charizma

1. Dostatečné vědomosti

Vědomosti jsou základem pro všechny a pro přednášející především. Nedovedu si představit nic trapnějšího, než když vyučujícího zaženete do kouta pár dotazy, nejlépe aniž byste se o to vlastně snažili.

Jak na takovou situaci ideálně reagovat? Zažila jsem to, jak u pozice studentky, tak z pozice vyučujícího (naštěstí ne před větším počtem lidí). Pokud jste dobří, vykecejte se z toho! Pro podobné situace jsou připravené fráze, naučte se některé, nacvičte je před zrcadlem  a až přijde čas s chladnou hlavou je použijte. Jestli neumíte improvizovat, nezbývá Vám než to čestně a s úsměvem přiznat, případně pokud to zvládnete můžete situaci odlehčit vtipem.  V žádném případě není na místě zlost nebo snaha tazatele umlčet. Kromě toho, jak moc nefér a sprosté to je Vás to také neskutečné znemožní. Několikrát jsem toho byla svědkem a dodnes si o daném člověku pamatuji jen to, jaký to byl trapný ubožák.

 2. Úroveň přednášení

Když jde někdo do školy či na přednášku, určitě neočekává řečníka jak ze starého Říma. Co ale nespíš každý skutečně očekává je srozumitelný projev bez logopedických vad. Ale smůla! Člověk bez rukou sice pořád kamioňáka dělat nemůže, ale osoby šlapající si na jazyk, šišlající, polykající koncovky, mumlající  a neschopná vyslovit sykavky… ti všichni mohou přednášet  nikdo jim to nezakáže.

V podstatě se dá říct, že pokud máte odvahu na to pódium vylézt a vydávat tam se sebe nějaké zvuky – můžete přednášet. Sláva! Co na tom, že Vám nikdo z posluchačů nerozumí ani slovo a nic, kromě vědomí promarněného času, si z přednášky neodnese?

3. Sebevědomí

Naprosto zásadní věc při jednání s lidmi. Lidé jsou jako žraloci. Když žraloci ucítí krev – sežerou Vás. O lidech platí to samé v případě, že ucítí strach.

Když vylezete před studenty a je na Vás znát strach či nejistota. Stačí tišší hlas, nervózní gesto, povzdech, nedostatečné stání si zatím co řeknete… jste v háji! Zkrátka a dobré, pokud člověk trpí na trému, kterou není pochopen skrýt, měl by tomu přizpůsobit i výběr povolání.

 4. Vzhled

Nikdo po vyučujících nechce, aby vypadali jako z obálek módních časopisů. Pokud je ale součástí něčí práce vystupování před lidmi, měl by dodržovat alespoň základní estetická pravidla či chcete-li pravidla dobrého vkusu.

Jako základ jmenujme alespoň stříhat se u kadeřníka, nikoliv doma podle hrnce a oblékat se podle své velikosti i věkové  kategorie. Také by bylo celkem fajn dodržovat 2-3 barvy na oblečení, které k sobě ladí. Tohle je určeno především mužským vyučujícím, u žen jsem podobné problémy v podstatě nezaznamenala. Já se na tyhle věci obvykle moc nesoustředím, ale někdy se to opravdu přehlédnout nedá. Kdo se má vydržet se dvě hodiny koukat na vyučujícího ostříhaného jako debil, oblečeného do o 2 čísla větší, hnusné, tmavomodré mikiny a hnědých kalhot z blíže neurčeného roku, když mu ještě není ani 40 let?

5. Charizma

Když chce člověk vystupovat před lidmi, měl by v sobě mít něco, co ty lidi zaujme. Může to být vzhled, hlas, gesto, hláška, úsměv …. Jednoduše něco, co přinutí obecenstvo zvednout hlavu, poslouchat a především si zapamatovat to, co je přednášeno. Z takových prezentací, pak odcházejí lidé spokojení a řečníka si nejen zapamatují, ale  když mají možnost tak ho i vyhledávají.

 

 

 

(Článek vznikl na přednášce s doktorandem, který splňuje asi jen bod č. 1, ale jistá si nejsem, absolutně ho totiž neposlouchám, navíc mu skoro nerozumím a ještě ke všemu je zjevné, že si je dost nejistý. Vzhled komentovat nebudu, protože nechci být hnusná.

4 komentáře: „5 vlastností dobrého vyučujícího

  • 6.6.2016 (18:30)
    Permalink

    Hezký článek. V zásadě souhlas.

    Podle mě ještě vyučující musí mít autoritu. Což patrně souvisí s tím charismatem. Jakmile cítím, že si mohu dovolit polevit, nemám potřebu držet pozornost a respektovat dotyčného. A ocením, pokud dovede jak pochválit, tak „zatahat za ucho“. Osobně jsem se setkal s malým počtem učitelů, kteří toho byli schopni ve vhodné kombinaci. A smysl pro humor taky není k zahození 🙂

    Reagovat
    • 7.6.2016 (15:05)
      Permalink

      Jj, smysl pro humor je důležitý 🙂

      Reagovat
    • 7.6.2016 (15:05)
      Permalink

      Děkuji, jsem ráda, že se Ti článek líbil 🙂

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *